Mosselfeesten in Zeeuws Vlaanderen

augustus 2012

Donderdag 23 augustus vertrokken we richting Zeeuws Vlaanderen voor een 5 daagse trip door Zeeuws Vlaanderen met als belangrijkste onderdeel: de mosselfeesten in Philippine. Deze trip werd georganiseerd door Harry Wildschut die meer van deze tripjes regelt.

Het verzamelpunt was in Sluiskil op 24 augustus om 11.00 uur. We vonden het relaxter om al een dag eerder te vertrekken. In Kloosterzand vonden we een mooie camperplaats recht tegenover het pannenkoekenhuis 't Kabouterke waar de pannenkoeken heerlijk smaakten.

Vrijdag 24 augustus. Bij aankomst in Sluiskil worden we verwelkomd door Harry. Er is koffie met wat lekkers en een rondleiding door medewerkers van de BAM met uitleg over de Sluiskiltunnel die daar wordt aangelegd. Heel interessant. Daarna vertrekken de campers om de paar minuten in volgorde van aankomst (wij zijn nr. 15) naar de eerste overnachtingsplaats in Schoondijke.
Deze route gaat over brede "fietsroutes". Zo rijden we ook over de Scheldeboulevard waar op de dijk een beeldententoonselling is. Via Biervliet naar de Scheldedijk waar een monument staat op de plek waar op 9 oktober 1944 Canades legertroepen zijn geland. In Biervliet zagen we een mooi beeld van Willem Beukelszoon, die het haringkaken heeft uitgevonden. Verder naar IJzendijke, de stad van Prins Maurits. Hij was gedurende de 80 jarige oorlog kapitein-generaal en verdreef in 1604 de Spanjaarden uit Ijzendijke.Hij was een verwoed schaker en er staat op het marktplein een leuk monument van hem.

Vrijdag 24 augustus. Dan verder over de Oranjedijk naar het Technopark in Schoondijke.
We zitten daar gezellig met z'n allen voor de campers en 's-avonds is er een smakelijk drie gangen diner in restaurant "de Moaneblussers" . Het is een erg leuke dag en een prima afsluiting van de eerste dag van deze Zeeuws Vlaanderen trip.

Zaterdag 25 augustus. Vandaag op weg met als eindbestemming Philippine. De route gaat via Groede een dorpje van 1100 inwoners die ook wel de "de papeters" worden genoemd. Jacob Cats (bekend van de uitspraak : kinderen zijn hinderen, heeft hier gewoond en er staat een beeld van hem voor de grote kerk. We krijgen, door een omleiding in het dorp, deze niet te zien. Dan maar verder richting Nieuwvliet waar we een tijdje op de dijk parkeren met uitzicht op de Westerschelde en de mooie zwart-witte vuurtoren. Dan op naar Philippine. Het was de bedoeling om met 43 campers al toeterend Philippine binnen te rijden. Dit als onderdeel van de opening van het mosselfeest. Harry vond dit toch wel iets te veel van het goede zodat de stoet wordt teruggebracht naar 20 campers.

Het feestfestijn in Philippine valt enigszins tegen en we rijden door naar de camping in het natuurreservaat Braakman. Daar worden tegen 19.00 uur de tafeltjes en stoelen bij elkaar geschoven om van een overheerlijke mosselmaaltijd te genieten die door drie kokkies worden klaargemaakt. We krijgen ook een optreden van een van de deelnemers: Jan van de Vorstenbosch. Hij blijkt een prachtige stem te hebben en de avond kan mede daardoor niet meer stuk.
Zondag 26 augustus blijven we op de camping en kunnen onder leiding van een boswachter een wandeling maken of een fietstocht in de prachtige omgeving. 's-Avonds worden het restant van de "mossels" gebakken en onder het genot van een mosselwijntje door de groep genuttigd.

Maandag 27 augustus vertrekken we van de camping voor alweer een leuke route. We komen door het plaatsje Axel, waar in het centrum een soort van monument is. Een stukje rail met een wagentje. Dit transportmiddel werd tot 1966 gebruikt om cokes te vervoeren van de cokesfabrieken naar de gasbrieken.
Dan naar de vestingstad Hulst. Dit blijkt een aardige stad te zijn. We zien er o.a. een leuk beeld van de vos die zijn passie preekt, de bierkaai en de Willibrordusbasiliek met zijn markante torenspits. Het weer is prachtig en de terrasjes zitten vol wat de sfeer ten goede komt. We gaan hier zeker nog keer naar toe om alles wat uitgebreider te kunnen bekijken.
De rit gaat verder door het grensdorpje Nieuw Namen en via de Reynaertroute komen we in het Belgische dorpje Doel.

Doel is wat je noemt een spookdorp . En dan niet alleen vanwege alle leegstaanden huizen. Die ontruimd moesten worden vanwege de uitbreiding van de haven van Antwerpen. Wat uiteraard tot grote protesten leidde van de bewoners. Maar ook vanwege de zeer dichtbij gelegen kerncentrale. Het is een bizar gezicht als je op de dijk staat dat uitzicht biedt op de Schelde en de haven van Antwerpen maar ook op een windmolen met daarachter de kerncentrale. De kerncentrale van Doel is een Belgische elektriciteitscentrale met vier kernreactoren.
Wij vinden het erg indrukwekkend om er rond te lopen. Er wonen nog steeds een aantal mensen.

Dan verder via de Polderlandroute, de Hedwigepolder en het verdronken land van Saeftinghe rijden we door Paal en Kruisdorp naar de overnachtingsplaats aan de steiger van "MPS de onderneming".
Daar ligt een boot klaar voor een boottocht over de Westerschelde. Als we geluk hebben kunnen we "zeehonden spotten" en we blijken geluk te hebben. We zien ze weliswaar heel in de verte maar toch: we hebben ze gezien.

Het is van de boot gezien een prachtig gezicht: al die campers op de dijk.
's-Avonds eten we in een klein "patattentje" achter de dijk.De eigenaar heeft het er maar druk mee en we moeten erg lang op ons eten wachten. Maar dat mocht de pret niet drukken. Want camperaars hebben altijd wel wat te bepraten.

En dat was alweer het laatste onderdeel van de geslaagde trip door Zeeuws Vlaanderen.
De volgende dag nemen we afscheid van een leuke groep mensen waar we 5 dagen mee hebben opgetrokken.

Om een goede indruk te krijgen van deze leuke leerzame 5 daagse trip door Zeeuws Vlaanderen kun je het fotoboek bekijken.

Klik hiervoor op de foto links.

Veel plezier !!

klik hier om terug naar de vorige pagina te gaan.