Frankrijk september 2009

Op 7 september vertrokken we zonder een vast omlijnd reisplan.
Waar we uit zouden komen, en hoe lang we ergens zouden blijven, besluiten we ter plaatse. Dat is wel een hele relaxte manier van reizen.
De eerste overnachtingsplaats was in Arlon in België.
Een camperplaats naast de brandweerkazerne met alle voorzieningen.
Arlon is een heel gezellige stad met terrasjes en fijn om te wandelen.Het zonnetje deed goed zijn best en dan is alles al gauw goed. We stonden hier 2 nachten.

De eerste camperplaats in Frankrijk was in Charmes.
Een mooie plek aan de jachthaven direkt aan de Moezel.Een gezellig stadje vanwaar je heerlijke fietstochten langs de Moezel kunt maken. Dat hebben we dan ook gedaan richting Epinal. Ook hier hebben we 2 nachten gestaan.

P.S. Van deze camperplaats zijn we helaas vergeten nieuwe foto's te maken dus je ziet onze eerste camper de Benimar.

Het blijft gelukkig prachtig weer, dus we boffen.
Na een prachtige tocht komen we aan in het plaatsje Salins les Bains .
Op de parkeerplaats voor het informatiekantoor vinden we (geluksvogels die we zijn) een goede plek. We mogen er blijven overnachten.
En dat is dan ook wel genoeg want het plaatsje zelf stelt niet veel voor. De pizzaria, met live muziek gespeeld door 2 Ierse broers, was wel heel gezellig en het eten was er prima.
We blijven hier maar een nacht staan.

De route door de Jura is geweldig mooi.
Je rijdt van het ene schilderij in het andere, zo lijkt het wel. Op de parkeerplaats van het kleine dorpje St. George d'Esperanche stond al een camper. Snel de luie stoelen naar buiten en gezicht richting zon.
Er komen steeds meer campers en tegen de avond staan er 12.
En dat voor zo'n gehucht.
Ook hier staan we maar een nacht.

De volgende stop was in Mende.
Op de parkeerplaats iets buiten het centrum ligt achter de Intermache een grote parkeerplaats. Compleet met een sanizuil voor de campers. We staan hier best. Voor de kathedraal met prachtige gebrandschilderde ramen staan een aantal boeren (net als in Nederland) te demonstreren tegen de lage melkprijzen en delen melk uit. Leuke gezellig centrum. Alleen tussen 14.00 en 17.00 uur is het uitgestorven.
We blijven hier 2 nachten staan.

De Camarque verkennen was een van de dingen die we deze vakantie wilden doen en Saintes Marie de la Mer was daar een prima uitgangspunt voor.
Er zijn twee grote camperplaatsen en we kozen voor de plek aan de boulevard.
Leuke gezellige straatjes, waar je ook nog bekenden uit Zoetermeer tegenkomt :) :)

Vanwege de voorspellingen dat het weer omzou slaan en er zwaar weer werd voorspeld zijn we verkast naar camping Le Boucanet in Le Grau du Roi en daar hebben we geen spijt van gehad. Een camping met alles erop en eraan direkt aan de Middellandse zee.
Le Grau du Roi, waar de hele week festiviteiten werden georganiseerd, is een geweldig leuke plaats met een klein haventje. Veel terrasjes en eettentjes.
Hier houden we het wel een tijdje uit. Op de fiets gaan we elke dag naar het centrum van Le Grau du Roi waar we leuke dingen zien.
Klik op het onderstreepte woord fotoalbum om een aantal foto's van die festiviteiten te kunnen zien.
Het weer is, op een behoorlijke regenbui na, voortreffelijk gebleven.

De Camarque is een prachtige streek. Het staat bekend om de wilde, witte paarden, de stieren en de grote aantallen nestelende flamingo's. De paarden hebben we gezien. Niet wild, maar in de manages. Het zijn er veel maar ze zijn er eigenlijk meer voor de toeristen. Zo ook de kuddes stieren. Niks wilde stieren die getemd moeten worden door cowboys met lasso's, maar gewoon boerderijen waar ze worden gefokt. In eerste instantie zagen we nergens de flamingo's. Maar op de verschillende fietstochten hebben we ze gezien. En ze zijn schitterend.
Na 10 dagen Camarque zijn we verder naar het zuiden gezakt.
Aan het meer van Leucate vonden we een leuke camping. Aan de ene kant grenzend aan het meer van Leucate en aan de andere kant aan de Cote du Vermeille. We hebben er heerlijk kunnen fietsen en het strand is er ook prima.
We boffen ontzettend met het weer. Elke dag strakblauwe hemel, zonnetje en tegen de 30 graden.

Verder ging de reis langs de kustweg richting Spanje en wel naar Roses. We hebben een paar gezellige dagen doorgebracht met Joke en Ruud die daar een prachtig huis met zwembad hadden gehuurd.
De camper hebben we onder aan de berg Mat Fumats op de parkeerplaats van een restaurantje laten staan omdat het te steil was voor ons rijdend huisje.
Kijk in het volgende album naar enkele aardige vakantiekiekjes: foto's Roses

Na die gezellige dagen terug richting Frankrijk en wel naar de Provence.
In diverse kleine plaatsjes hebben we op camperplaatsen overnacht om tenslotte in Salernes aan te komen, het dorp waar Leo en Yvonne sinds een half jaar wonen. Op het terras van hun schitterende huis hebben we heerlijk bij ziten kletsen.
Ook hiervan is uiteraard een klein albumpje van gemaakt:foto's Salernes
Maar aan alles komt een eind en dus gingen we weer verder richting Frejus.
De camping in die plaats was echter niet geschikt voor campers en na een dag op een camperplaats te hebben gestaan zijn we verder getrokken naar
La Croix Valmar en op de Selection Camping blijven we tot volgende week staan.
Ja, waarom zou je het warme weer ( 30 gr.) verlaten om naar het natte weer in Nederland te gaan. We kunnen tenslotte nog lang genoeg in de kou zitten van de winter.

klik hier om terug naar de vorige pagina te gaan.